Roeland Battle: hoe vrijwilligers verbinden over de grenzen heen
Meer dan 750 vrijwilligers zetten zich jaarlijks in zodat jouw zoon of dochter een onvergetelijk taalkamp beleeft. Maar hoe zorgt Roeland ervoor dat die vrijwilligers zich één grote community voelen, elkaar beter leren kennen en vlot ervaringen delen? Met onze Roeland Battle!
“Met de Roeland Battle roepen wij de vrijwilligers en de deelnemers van elk kamp op om een aantal uitdagingen aan te gaan. Als ze die tot een goed einde brengen, dan organiseren de medewerkers van Roeland een mooie tegenprestatie”, steekt Tom Vandevelde projectcoördinator Nederlands en coördinator didactiek van wal. “Maar het echte doel, dat is natuurlijk vooral om verbinding te creëren.”
Roeland Battle: vrijwilligers versus het Roeland-team
Tom: “Een van de meest uitdagende opdrachten was de uitwisseling van het Roeland-T-shirt. We hadden een uniek T-shirt laten ontwerpen dat de vrijwilligers op minstens negen kamplocaties in drie landen moesten zien te krijgen voor het eind van de zomer. Dat vraagt veel onderling contact. Zo leren ze elkaar ook beter kennen over de kampen heen.”
“Sommige uitdagingen zorgden echt voor een win-win. Zo hebben we vorig jaar een Facebookgroep opgericht speciaal voor onze vrijwilligers. Eén van de uitdagingen was dat we aan het einde van de zomer 500 leden wilden. Ze hebben dan massaal andere vrijwilligers uitgenodigd. Dat is niet alleen erg handig voor onze communicatie, maar ook voor hen om ervaringen, foto’s en leuke momenten uit te wisselen.”
Het doel: verbinden en inspireren
“Roelanders zijn Roelanders. Of ze nu vrijwilliger zijn op een taalkamp in België, Nederland, Frankrijk of Engeland, ze delen hetzelfde profiel. Tijdens de jaarvergaderingen en vormingsdagen zien we dat ze het heel goed met elkaar kunnen vinden, maar omdat ze op verschillende locaties, soms zelfs in verschillende landen, aan de slag zijn, kennen ze elkaar niet altijd even goed. Met de uitdagingen brengen we hen met elkaar in contact op een plezante manier. Door eens te horen hoe ze bepaalde zaken aanpakken op een andere locatie doen ze heel veel inspiratie op voor op hun eigen kamp.”
Uitdagingen per kamp
“Naast de Roeland Battle waarbij alle vrijwilligers samen tegen de medewerkers van Roeland speelden, hebben we ook een andere actie opgezet waarbij elk kamp dezelfde reeks uitdagingen kreeg. Dat zijn opdrachten zoals het componeren van een kamplied, het maken van een súper-originele groepsfoto, een mascotte ontwerpen … De resultaten posten ze in de Facebook-groep. Op die manier krijgen we inzicht hoe elk kamp een opdracht aanpakt en dat levert altijd inspiratie op voor de anderen.”
“Ook de deelnemers worden bij de uitdagingen betrokken. Zo vroegen we hen onder meer om een levende kickertafel te ontwerpen en om filmpjes van het resultaat te posten.”
Reacties vrijwilligers
“Heel veel ploegen gingen er afgelopen zomer keihard in op. Sommigen hebben echt hele coole dingen gedaan. In onze Facebook-groep zag ik bijvoorbeeld hele lange threads om uit te puzzelen hoe het T-shirt van Frankrijk over Engeland naar Nederland kon geraken. Een andere ploeg probeerde dan weer samen met hun deelnemers viraal te gaan door zich in de kijker te zetten bij een tv-optreden. Dat is helaas net niet gelukt, maar de poging was goud waard, zowel voor de ploeg als voor de deelnemers.”
Tegenprestatie team en award
“Omdat de vrijwilligers er samen in geslaagd waren om alle uitdagingen van de Roeland Battle te vervolledigen, hebben we als team een tegenprestatie georganiseerd tijdens onze jaarlijkse nazomerontmoeting. Op die vergadering in oktober komen alle vrijwilligers samen om de afgelopen zomer te bespreken, plannen te maken voor het komende jaar en om allerhande workshops te volgen. Met het vaste team hebben we toen een Roeland-kermis georganiseerd met verschillende standjes. Wie een spel won, kreeg een prijs, zelfgemaakt door het team zoals een kleurboekje, cake, zeep, minicocktails …”
“Voor bepaalde opdrachten hebben we telkens een winnaar gekozen onder de deelnemende kampen en die een award gegeven die we ook bekend maakten in onze Facebook-groep.”
Belangrijkste lessen
“De verschillende soorten uitdagingen zorgen er zeker voor dat onze vrijwilligers elkaar beter leren kennen en de opdrachten op zich zorgen natuurlijk voor veel animo op kamp. We merken echt dat ze sneller advies vragen aan elkaar of overwegen om eens met een andere groep mee te gaan op kamp. En dat juichen we alleen maar toe.”