Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op een link op deze pagina te klikken, geeft u ons toestemming om cookies te plaatsen.
Alleen functionele cookies Cookies accepteren

Pakken ervaring? Toch leer je steeds bij op een Roeland-vormingsdag!

Pakken ervaring? Toch leer je steeds bij op een Roeland-vormingsdag!

5 jaar in de leiding van de KSA, 4 jaar bij FreeTime, 2 jaar zomerschool, tussendoor ook huiswerkbegeleiding en nu animator bij Roeland vzw: Maud en Sarah (25 jaar) hebben een mooi parcours opgebouwd in het jeugdwerk. “Wat wij allemaal al gedaan hebben! En toch leren we nog heel veel op de vormingsdagen van Roeland.”

Vorige zomer waren Maud en Sarah voor de eerste keer animator op een NT2-kamp. Dat is een dagkamp Nederlands voor kinderen met een migratieachtergrond. “We steunden toen op de jarenlange ervaring die we al hadden, overlegden vaak hoe we de taalateliers aan zouden pakken en observeerden de anderen in onze ploeg. Het werd een tof en een leerrijk kamp voor de deelnemers en voor ons.”

En dan toch beslist om een vormingsdag te volgen bij Roeland vzw. Waarom?

Maud: “Waarom niet, als je die kans krijgt. Ik dacht eerst dat het een heel praktische dag ging zijn waar ik een paar tips zou oppikken. Maar toen kwam ik in de workshop didactiek van Tom terecht en ik was meteen ondersteboven van hoe hij een taalatelier uitwerkt. Ik heb ontzettend veel bijgeleerd.”

Sarah: “En ondertussen kregen we ook de bevestiging dat we al heel goed bezig zijn in onze taalateliers. De workshop van Tom inspireerde ons om sommige zaken wat anders aan te pakken, zoals meer herhalen, meer inzoomen op grammatica …”

Het is nu de tweede zomer dat jullie moni zijn op een NT2-kamp. Wat doen jullie nu anders dan vorig jaar dankzij de tips die jullie meekregen op de vormingsdag?

Maud: “We maken met de kinderen een dessertje klaar en via het recept leren we hen de signaalwoorden zoals ten eerste, dan, als, ten slotte … We vragen hen om die bijvoorbeeld in de juiste volgorde te zetten. Vorig jaar zou ik het niet gedurfd hebben om die oefening te geven en focuste ik me enkel op de woordenschat van de ingrediënten.”

Sarah: “Door de vormingsdag durven we meer in te spelen op het stimuleren van het taalgevoel bij de kinderen. Morgen gaan we hen bijvoorbeeld tijdens een spel met de go-cart de twijfelwerkwoorden zoals willen, kunnen, mogen … leren.”

“We hebben van Tom heel wat inspiratie en materiaal gekregen waarmee we ons ding mogen doen. We voelen echt dat hij ons vertrouwt en steunt. Soms geeft hij constructieve feedback en daar leren we enorm veel van. Die omkadering bij Roeland vzw is uniek.”

Wat viel jullie vooral op tijdens de vormingsdag?

Maud: “We hebben heel veel ervaring in het jeugdwerk, maar niet in het talenjeugdwerk. Dat talenonderwijs zorgt toch voor een extra dimensie in ons takenpakket. Ik waardeerde het enorm dat we op de vormingsdag niet behandeld werden als groentjes omdat we weinig affiniteit hebben met lesgeven.”

Sarah: “Door de professionele aanpak van haar kampen en in de begeleiding van haar vrijwilligers staat Roeland garant voor kwaliteit.”

Maud: “Bovendien was het ook heel erg leuk om vrijwilligers van andere kampen te leren kennen.”

Sarah: “En ondertussen hebben we de kans gegrepen om nieuwe vrijwilligers te ronselen voor onze dagkampen Nederlands.”