Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op een link op deze pagina te klikken, geeft u ons toestemming om cookies te plaatsen.
Alleen functionele cookies Cookies accepteren

“Ik daag jongeren uit om een gesprek aan te knopen met Gentenaars”

“Toen ik zelf nog in het middelbaar zat, vond ik het altijd fijn wanneer we even uit de klas mochten om op een andere manier iets bij te leren”, vertelt Helena van Wyk (22 jaar), Nederlandstalige gids stadsbezoeken in Gent. De leerlingen al entertainend iets bijleren, is dan ook haar drijfveer.

“Tijdens zo’n stadsbezoek mag het wat informeler dan in de klas”, vindt Helena. “Ik wil vooral dat mijn Franstalige groep op een plezante manier Gent ontdekt en ondertussen een paar nieuwe woorden in het Nederlands oppikt.”

Stiftbordje

“Ik heb steeds een stiftbordje bij waarop ik de verhalen teken die ik vertel over Gent. Dat zorgt voor heel wat hilariteit bij mijn groep, want ik ben niet de beste tekenaar.”

“Het hoogtepunt van het stadsbezoek is het graffitistraatje. Steevast nemen de jongeren dan een aantal foto’s om op hun Instagram te zetten.”

Walter De Buck

“Af en toe hou ik een wedstrijdje. Ik daag de jongeren dan uit om met zo veel mogelijk Gentenaars een gesprek aan te knopen. Een groep is er zelfs eens in geslaagd om enkele senioren een liedje van Walter De Buck te laten zingen. Dat was echt geweldig om te zien. En om te horen.”

Losse sfeer

“Soms waarschuwen leerkrachten me voor een ‘moeilijke’ leerling. Maar omdat het stadsbezoek in een losse sfeer doorgaat waar je weinig constante focus vraagt en de klemtoon vooral op het amuseren ligt, heb ik nog nooit een lastige student in mijn groep gehad. Integendeel.”

“De reacties van de studenten zijn dan ook steeds heel positief. Veel jongeren vullen op het evaluatieformulier ook in dat ze Gent een heel propere stad vinden, erg grappig.”