Hoe Animation Continue de taalverwerving van je kind extra verhoogt
Niet alleen tijdens de taalateliers, uitstappen en spelmomenten, maar ook tussen die activiteiten door dompelen we de deelnemers onder in de vreemde taal. Animation Continue heet dat bij Roeland. “Dankzij die kleine spelen tussendoor, beleven de kinderen en jongeren een fantastisch kamp en lopen de verschillende activiteiten vloeiend in elkaar over”, legt projectcoördinator bij Roeland vzw Jérémie Ruffin uit.
Enthousiast en geboeid houden
“Op school verloopt alles heel gestructureerd. Tussen de lessen door zijn er pauzes voorzien waarin de leerlingen vooral wachten op de volgende les. Op kamp willen we die ‘wachtmomenten’ vermijden tussen onze activiteiten. Met onze Animation Continue of korte animatiemomenten zorgen we er net voor dat de deelnemers geboeid blijven en met veel enthousiasme van het taalatelier naar het sportmoment of omgekeerd stappen.”
Van raadsels ...
“Een mooi voorbeeld van Animation Continue is waarbij elke animator een kaartje bij zich heeft waarop een raadsel staat, bijvoorbeeld een woordspel in het Frans, zoals: Je commence la nuit et je termine le matin. Que suis-je ? Of: Dès qu'on parle de moi, je n'existe plus. Que suis-je ?”
“De deelnemers kunnen dit spel alleen spelen of samen met hun vrienden. Aan het einde van de week tellen we dan wie de meeste juiste antwoorden heeft. Die competitieve factor motiveert hen om een gesprek aan te knopen met de vrijwilligers. En het geeft onze animatoren de kans om met elk kind individueel aan de taalverwerving te werken.”
... over mysteries ...
“Een ander spel dat de deelnemers heel leuk vinden, is het ‘waar/onwaar-mysterie’. Wie wil, mag drie persoonlijke anekdotes vertellen, waarvan er twee waar zijn en één verzonnen is. De anderen raden dan welk verhaal onwaar is.”
... tot grapjes
“Ook tijdens het eten is er Animation Continue. We vragen onze deelnemers vaak of ze zin hebben om mee te helpen in de keuken. Op een van de kampen was er tijdens de eetpauze een ‘moment de blague’ waarbij deelnemers die dat wilden een grapje vertelden in de doeltaal voor heel de groep.”
“Zo maken we bijvoorbeeld op de Franse kampen graag grapjes over de Engelsen: Hoe herken je een Engels vliegtuig? Wel, het vliegt links. Het is flauw, maar het vraagt niet veel woordenschat en met enkele eenvoudige gebaren bij het vertellen, is iedereen mee. De mop verklaart ook het
werkwoord vliegen. In het Frans betekent voler zowel stelen als vliegen.” “De korte animatiemomenten zijn dus een soort van lijm tussen de verschillende activiteiten. Ze zorgen ervoor dat de deelnemers geboeid blijven en dat iedereen een fantastisch, tof en leerrijk kamp beleeft.”
Noot van Roeland
Animation Continue is een filosofie van Roeland die ervoor zorgt dat de deelnemers op elk moment van de dag een fantastisch kamp beleven en met de vreemde taal bezig zijn. Animation Continue is een van de vele activiteiten die we op onze taalkampen organiseren. Elke animator kiest zelf welke spelletjes of tussenactiviteiten er gespeeld worden, waardoor deze korte animatiemomenten verschillen van kamp tot kamp en aangepast zijn aan de leeftijd en het taalniveau van de deelnemers.